Na koniec lutego 2006 roku, kiedy rozpoczynałem moją pracę w branży rekrutacyjnej, bezrobocie w Polsce wynosiło 18 %*, a w Szwecji, do której w tamtym czasie dokonywałem selekcji pracowników, barometr zatrudnienia, wydawany co roku przez Statiska Centralbyrån* wskazywał na nadal utrzymujące się od wielu lat na szwedzkim rynku pracy, bardzo wysokie braki doświadczonego personelu w branży budowlanej.
W tamtym okresie selekcja była czymś dużo bardziej istotnym od pozyskiwania pracowników („sourcingiem”), a to z tego powodu, że jako „Sourcer” wystarczyło umieścić jedno ogłoszenie na nowopowstającym portalu pracy, by otrzymać ponad 600 podań (duża część tradycyjną pocztą z odręcznie pisanymi CV). Praca głównie polegała na selekcji, z tych 600 podań było trzeba wyłonić osoby, które naprawdę (-> referencje, testy) posiadały umiejętności na stanowisko, na które rekrutowałeś.
A dzisiaj..?
Wiele się zmieniło od tamtego czas, ale to co pozostało, to różnice między rynkami pracy które jako doświadczony rekruter czy jako zespół trzeba „pokryć”. Dotyczy to zarówno rekrutacji osób z Polski do innych krajów jak i rekrutacji osób z zagranicy do Polski.
Rekrutacja międzynarodowa w praktyce
Jako pracodawca w swoim kraju posiadasz mniej lub bardziej przygotowane miejsce pracy, dla którego oprócz wymogów wykształcenia i/lub doświadczenia zawodowego przyszłego pracownika, cechuje się pewnymi kodami kulturowymi o których na co dzień nikt nie myśli.
Co trzeba więc „pokryć”?
Różnice w kompetencjach wykonywanego zawodu – nostryfikacja / w innych przypadkach porównanie zakresu obowiązków w danym zawodzie.
Różnice społeczne – Czyli jakie zachowania są społecznie akceptowane w nowym kraju a jakie nie… Czy można palić na balkonie w swoim mieszkaniu? Czy można zawiesić antenę satelitarna na swoim balkonie? Z jakimi konsekwencjami można się spotkać przekraczając dozwoloną prędkość? Jak długo czeka się na wizytę u lekarza?
Kultura pracy – Jakie zachowania są akceptowane w miejscu pracy? Jedzenie przed komputerem? Wspólne lunche? Palenie wyrobów tytoniowych w pracy? Przerwy na kawę i pogawędki?
Język – Czyli umiejętności komunikowania się z otoczeniem w miejscu pracy.
Prawo pracy – Prawo do urlopu, godziny pracy, nadgodziny, okresy wypowiedzenia a więc cała formalna strona zatrudnienia.
Pokrywaniem tych różnic oraz pozyskiwaniem pracowników zajmujemy się w naszym dziale rekrutacji międzynarodowych w Agencji Doradztwa Personalnego RECONNECT (www.reconnect.com.pl).
A jakie są Twoje doświadczenia w pracy w różnych krajach świata?