Kompetencje pracowników polskiego sektora finansowego – identyfikacje, ewolucja, znaczenie i przyszłe potrzeby
Streszczenie
Celem artykułu była identyfikacja i analiza kompetencji osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach sektora finansów w Polsce.
Metodologia zastosowana w prezentowanym artykule opiera się na badaniach empirycznych popartych studiami literaturowymi. W podejściu tym zastosowano reaktywną technikę badawczą opartą na kwestionariuszu do zebrania opinii pod kątem ważności i struktury kompetencji.
Wyniki badania przeprowadzonego przez autorkę, ujawniły, iż kompetencje miękkie zostały ocenione jako przydatne w codziennej pracy w działach finansowych w Polsce, jednakże respondenci ocenili kompetencje miękkie jako mniej istotne w stosunku do kompetencji twardych.
Badania zostały przeprowadzone wśród wąskiej grupy specjalistów, którzy zadeklarowali swoją aktywność zawodową w dwóch polskich województwach (małopolskie i mazowieckie). Warto zaznaczyć, że znaczenie rodzaju kompetencji może się różnić w zależności od analizowanego sektora – w niniejszej pracy zbadano jedynie sektor finansowy.
Zaprezentowane w artykule wyniki badań mogą stanowić wskazanie do dalszego prowadzenia pogłębionych badań na szerszą skalę. Istotną korzyścią z przeprowadzonych badań jest wypracowanie hierarchii kluczowych kompetencji dla sektora finansowego w Polsce. Dodatkowo przeprowadzone badania ujawniają nową perspektywę badawczą ukierunkowaną na kompetencje przyszłości w analizowanym sektorze finansowym w Polsce.
Wprowadzenie
Kompetencje pracownicze były przedmiotem wielu dywagacji i badań już od 1973 roku, kiedy to za sprawą Davida Clarence McClellanda pojawiły się pierwsze zapiski na temat szeroko pojętych kompetencji (Mikuła & Pietruszka-Ortyl, 2007, s. 49-73). Od tamtego czasu istota kompetencji wielokrotnie ewoluowała, a wraz z dynamicznie rozwijającymi się rynkami powstała konieczność uporządkowania i zdefiniowania tego terminu. Permanentna eksploracja świata biznesu oraz postęp technologiczny nie pozostały bez wpływu na stanowiska sektora finansowego. Przedsiębiorcy oraz menedżerowie stanęli przed wyzwaniem zdefiniowania profilu idealnego pracownika działu finansów, który z jednej strony spełnia oczekiwania co do „,fachowej” wiedzy z obszaru finansów czy rachunkowości, z drugiej natomiast – posiada zdolności do przystosowania się do dynamicznie zmieniającego się otoczenia (Capgemini, 2017, s. 3-11).
W literaturze ekonomicznej odnaleźć można wiele wyników badań traktujących na temat kluczowych kompetencji na rynkach pracy zarówno lokalnym, jak i międzynarodowym (Fajaryati i in., 2020, s. 595-603), jednakże brakuje szczegółowych danych na temat priorytetowych kompetencji polskich pracowników sektora finansów (Rakowska & Juana-Espinosa, 2021, s. 670–672). Ponadto, polscy naukowcy już teraz alarmują o istotnym problemie niedoboru pracowników o odpowiednich kompetencjach, którzy potrafiliby połączyć wiedzę związaną ze specyfiką sektora finansowego z twardymi kompetencjami cyfrowymi oraz zaawansowanymi umiejętnościami społecznymi (Włoch & Śledziewska, 2018, s. 5).
Problemem badawczym, który leży u podstaw niniejszych rozważań, jest zjawisko niedopasowania potrzeb kompetencyjnych do tych, które mają obecni pracownicy sektora finansowego. Z tego powodu uwaga autorki skoncentrowana była na określeniu istotności oraz hierarchizacji kompetencji miękkich i twardych pracowników zatrudnionych w sektorze finansowym. Sformułowano w związku z tym następujące pytania badawcze:
Który rodzaj kompetencji jest istotniejszy w zawodach sektora finansowego?
Czy możliwe jest ustalenie priorytetowych kompetencji oraz wskazanie tych mniej istotnych w analizowanym sektorze?
Jak wygląda hierarchia kompetencji w sektorze finansowym?
Czy można stwierdzić, iż znaczenie kompetencji miękkich wzrasta w zawodach analizowanego sektora?
Czy na podstawie doświadczenia zawodowego specjalistów sektora finansowego możliwe jest ustalenie kompetencji kluczowych w najbliższej przyszłości?
W pierwszej części artykułu omówione zostały teoretyczne zagadnienia poświęcone istocie kompetencji twardych oraz miękkich, a także charakterystyka sektora finansowego. W dalszej części pracy autorka zaprezentowała analizę wyników badań przeprowadzonych wśród osób specjalizujących się w rekrutacji pracowników do działów finansowych, liderów zespołów finansowych korporacji oraz małych przedsiębiorstw zlokalizowanych w Polsce. Następnie sformułowane zostały wnioski z przeprowadzonego badania oraz omówione zostały kierunki dalszych badań.
Dalszą cześć artykułu przeczytasz klikając na poniższy link!